onsdag 10 februari 2016

Till alla mina elever och era föräldrar.

Hej alla musikelever från ÅK 4-7 på Vimarskolan i Vimmerby.

Jag heter Annika Stagård och är er musiklärare för vårterminen (2016). När jag inte jobbar som lärare turnerar jag som frilansande sångerska/artist. 

Nu har jag jobbat på Vimarskolan i en månad och haft chansen att komma in i det här jobbet lite, skapa mig en bild av vilka ni är och hur arbetet ska läggas upp.

Det ska bli väldigt roligt att få tillbringa våren tillsammans med er och att få jobba med musik på olika sätt där jag kommer att varva mellan teori och praktik.

Mitt sätt att undervisa är ganska enkelt, där vi både pratar och provar. Jag har inte så många regler, annat än att vi respekterar varandra, visar hänsyn, lyssnar när andra pratar, kommer i tid.. Jag jobbar med frihet under ansvar, d.v.s. så länge allt fungerar kommer ni att ha ganska fria ramar. Fungerar det inte stramar jag åt ramarna och då blir jag också väldigt bestämd. Det är alltså upp till klassen (och självklart också mig) hur lättsamt och roligt vi har det när vi ses.

Med jämna mellanrum kommer ni att få göra musikQuizer på lektionerna. Alltså, en musikfrågesport. Ni kommer att individuellt få skriva svaren på papper och frågorna utgår från det vi tidigare gått igenom på lektionerna. För att alla elever ska ha chans att hänga med i musiken och även kunna få bra resultat på Quizerna skriver jag ner vad vi går igenom på varje lektion och lägger upp på denna blogg, så om du missar lektionen eller känner att du vill repetera vad vi gått igenom kan du gå in här och läsa. 

Missar du en Quiz är det ditt ansvar att komma till mig och se till så att du får en chans att göra den. Quizresultaten kommer vara en del av vad jag grundar betygen/omdömena på, så se till att du hänger med. Om du känner att du halkar efter eller har svårt för något, säg till mig så vi kan försöka lösa det tillsammans.

Jag kommer att sammanställa ditt arbete under våren och i varje klass kommer någon eller några elever ha chans att vinna ett litet pris innan sommarlovet. Det är elever som utmärker sig lite extra och där bedömer jag delaktighet på lektionerna, om man kommer i tid, om man inte stör, hur man hänger med på lektionerna (d.v.s. resultat på Quizerna), vilket engagemang man har... Mitt ansvar är att presentera en del musikkunskaper för dig och ditt ansvar är att ta till dig dem. 

Vi gör den här terminen tillsammans och det är upp till oss alla om vi får bra lektioner. Tack för att du bidrar till en god stämning i klassrummet där vi lyssnar på varandra och gör det bästa vi kan.

Du kan alltid komma till mig om du undrar över något, om det är något som jag kan göra bättre för att just du ska kunna ta till dig så bra som möjligt på lektionerna (givetvis vill jag att alla, även du, ska få en bra tid som möjligt och ska absolut göra vad jag kan för att det ska bli så – vi hjälps åt) eller om du har något annat du vill prata med mig om.

Jag har femton olika klasser med en massa härliga elever och du är en av dem.
Vi ses i korridorerna och i klassrummet.

Med vänliga hälsningar
Annika Stagård
E-post: annika.stagard@vimmerby.se

Telefon: 070-519 8681

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar