onsdag 10 februari 2016

Musiklektioner vecka 4

Musiklektioner vecka 4

ÅK 4-5
Eleverna fick visa mig vad de lärt sig förra terminen om tempo och takt. De hade klappat en vanlig fyrtakt (grundkomp). 

Sedan sjöng vi en sång om tre norska fiskar.
I refrängen klappar man en rytm som är en bra koordinationsövning.

Vi provade också på att spela gitarr. Först gick vi igenom vad de olika strängarna heter (nerifrån är det E, H, G, D, A och E - jag har lärt mig memorera dem med en ramsa, "en häst går där alldeles ensam"). Vi tittade även på hur gitarren är indelad med kropp, hals, huvud och band på halsen. Sedan provade vi på att spela ackorden A och D i ensemble. Det var lite svårt då instrumentet var lite för stort för många, men de gjorde alla ett jättebra försök.

Missade du lektionen? Lär dig ramsan på strängarna så att du kan vad de heter och titta även på hur gitarren ser ut. Vart sitter kropp, hals, huvud och band på halsen?


ÅK 6-7
Denna vecka har eleverna fått prova på att översätta låttexter. Från svenska till engelska eller från engelska till svenska. Det senare alternativet är nog det lättare. Eftersom jag varken har svenska- eller engelskalektion fick eleverna använda sina telefoner om de ville för att googla översättningar eller komma till mig för att få hjälp med det. 

Vad jag ville uppnå var att eleverna skulle tänka musik, text och flöde. Om man översätter en text rakt av från ett språk till ett annat får det troligen inte samma flyt till melodin, därför behöver man tänka till hur man översätter och får ibland tänka om med texterna, plocka bort eller lägga till, kanske till och med ändra meningarna helt. 

Missade du lektionen? Ta en favoritlåt och testa översätta den hemma. Tänk på att texten ska passa till musiken. Lämna gärna in din översättning till mig. Ju mer underlag har jag från dig, desto bättre kan jag bedöma dig i musik när det är dags för omdöme/betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar