torsdag 15 september 2016

Hörselhälsa åk 5 (lektion vecka 36)


Vecka 36 har vi pratat om hörselhälsa. Här har du lektionen för Åk 5 i sin helhet, så långt jag kan återge den i skrift och bild.

Lektionens syfte: Att eleverna ska känna till hur örat fungerar och vad som händer om man inte är rädd om sin hörsel, samt att reflektera kring olika lösningar om ljudet blir ett problem.

Lektionens upplägg: Eleverna kommer in i klassrummet med ett svagt pipande tjut som hörs, (ljudet ”högt pip” från sidan http://www.auris.nu/tinnitus/).
Eleverna märker det ganska fort och börjar undra vad som låter vilket är grunden till att skapa en dialog kring tinnitus, ljud och ljudnivåer.

Vi börjar med att ta reda på hur ljud blir till genom att titta på en bit av en film som heter ”Vad är ljud?”.  Här nedan har jag textat vad som sägs i den filmsnutten.

”Ljudet från vår omgivning uppfattar vi med öronen med vad är ljud egentligen och hur tar det sig in i våra öron? Vi börjar med att titta närmare på några ljudkällor i vår närhet. Ljudet från en högtalare kommer från ett membran. En gitarr har flera hårt spända strängar. När man knäpper på dem vibrerar dem och svänger snabbt fram och tillbaka. Även i våra halsar finns något som svänger. Om man tar en lång ton och håller handen mot struphuvudet så känns det tydligt. Alltså måste alltid någonting svänga för att det ska uppstå ljud. Det speciella är bara att den svängningen färdas genom luften. Den svängningen kallas våg och när vågen bildar ljud är det en ljudvåg. Ljud är alltså ingenting annat än luft som rör sig. De här ljudvågorna kan vi uppfatta med hörseln eftersom vårt öra har ett litet trumskinn som kallas trumhinna. Den sätts i svängningar när ljudet kommer in i örat som överförs via trumbenen och in i hörselsnäckan som omvandlar svängningarna till elektriska signaler och skickar upp dem till hjärnan. På så sätt hör vi de ljudvågor som alstras omkring oss. Det finns oändligt många toner, klanger, buller och brusljud som kan transporteras av ljudvågor. En knall är också ett ljud, kort men mycket starkt. En ljudvåg bestäms av två viktiga egenskaper. Den första egenskapen är ljudnivån. Ett starkt ljud har en kraftigt upp och nedåtgående svängningskurva. Ett svagt ljud har en betydligt planare kurva. Den andra egenskapen hos svängningen är tonhöjden. En hög ton har en tätt hopträngd svängningskurva. En djup ton har däremot mycket glesare svängningar.”

 

Efter det följer ett bildspel som är underlag för diskussion i klassen. Här har du bildspelet. Fundera gärna kring frågeställningarna på hur du ser på det. Vad har du för tankar och lösningar?

 













Reflektion efter lektionen: Varför har vi pratat om detta? Vad händer i klassrummet om alla får en varsin gitarr och bara börjar spela på den utan att vi satt igång, eller att folk börjar prata i munnen på varandra? Ljud, dessutom olika ljud överallt. Hur mår man då? Vad är därför viktigt att tänka på både när vi sjunger och spelar instrument eller lyssnar på musik?


Målsättning med lektionen: Att eleverna får kännedom om hörselhälsa så de har verktyg att förebygga eventuella hörselproblem i den mån de kan. Både för egen och andras del.

Koppling till kunskapskravet: Eleven kan föra resonemang kring eget och andras musicerande. I detta fall handlar det om hur vi påverkas av ljud/ljudnivåer.


Det var allt från lektionen om hörselhälsa för Åk 5. Tack för ditt intresse! Hör gärna av dig om du har några frågor eller funderingar. Hälsningar Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar