torsdag 3 mars 2016

Filmmusik Åk 6-7

Musik berör på olika sätt. Vi påverkas av musik och våra känslor förstärks när vi lyssnar på vissa låtar. Kanske det skapar minnen? Gör dig glad? Tröstar när du är ledsen? Eller påverkar dig på annat sätt?

När man tittar på film så förstärks känslan man får av att musiken ger effekter. Utan musik eller ljudeffekter i film skulle det bli ganska trist. Inte alls samma upplevelse.

I alla filmer finns musik, men så finns det också musikfilmer. Alltså filmer som bygger på en musikberättelse eller där filmen domineras av musiken.
Det finns jättemånga sådana filmer. Jag har valt ett litet axplock av trailers att visa er (Grease, Shcool of Rock, Rock Star, King Creole, Sound of music, Fame, Inside out, Frozen och The song).

Men, har du någonsin funderat på hur musiken påverkar dig i en film som kanske inte är en karaktäristisk musikfilm? Finns det musik? Vad gör den för filmen?

Inlämningsuppgift
Du har i uppgift att se på en film, vilken som helst bara den är tillåten för åldern, där du skall analysera musikens betydelse i filmen. Med fördel kan du välja en film du redan sett då det är lättare att analysera. Ta en film du tycker om helt enkelt.

Syfte med uppgiften?
Enligt skolverkets kunskapskrav skall man i åk 6 kunna föra resonemang och uttrycka sig om musikupplevelser, samt hur musik kan påverka människor. Detta är ett sätt att göra det på.

Jag vill alltså se att du kan analysera musikens påverkan i olika sammanhang och resonera kring detta, i det här fallet är det filmmusiken som du analyserar och hur den påverkar.

Frågeställning som du ska svara på;    
1) Vad har musiken för betydelse i just din film?
2) Kan du ändra karaktären på filmen genom att byta ut musiken mot någon helt annan genre? Vilken musik skulle du välja då och vad skulle hända med filmen?

Betygskriterier
F = Frågeställningen är inte besvarad, uppgiften lämnas inte in, eller är skriven på exakt samma sätt som någon annans inlämningsarbete. Detta är individuellt arbete.

E = Frågeställningen är till stor del besvarad.

D = Frågeställningen är helt besvarad, alternativt frågeställningen är till stor del besvarad med viss utveckling/analys.

C = Frågeställningen är helt besvarad med viss utveckling/analys.

B = Frågeställningen är helt besvarad med väl utvecklande resonemang/analys.


A = Frågeställningen är helt besvarad med väl utvecklande resonemang samt att det finns ytterligare fördjupningar utanför själva frågeställningen men inom ämnet.


Skriv ner dina tankar på ett papper, antingen handskrivet (det ska vara läsbart) eller på dator. Börja med att skriva namn, klass och vilken film du valt.

Maila ditt arbete till mig senast kvällen innan din lektion vecka 11, på annika.stagard@vimmerby.se, eller skriv ut det och ta med till lektionen.

Lycka till och ha en härlig filmstund!
//Annika

Ps. Vill ni träffas några och titta på filmen och reflektera tillsammans så får ni såklart mer än gärna göra det. Men jag vill att alla skriver ner en egen analys och lämnar in.

2 kommentarer:

  1. Ska man fylla hela papprena med svar på frågeställningarna, eller inkludera egna tankar och andra saker som rör filmmusik (alltså efter svaren på frågorna förstås), så det tillsammans blir två sidor? /Zahra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gärna med egna tankar och kommentarer som rör filmmusik i största allmänhet. Hur påverkar valen av musik i film? Kan man ändra en films karaktär genom att byta ut musiken? Hur? osv.

      Radera