onsdag 3 oktober 2018

Musiken vecka 39-43

Under de här fem veckorna kommer vi att spela gitarr.
Vi lär oss om instrumentets olika delar, hur det fungerar, olika varianter av gitarrer, hur man läser ackordsbilder och givetvis så lär vi oss att spela några ackord.

På Storebro och Brännebro skola använder vi både gitarrer och ukuleles för att få ihop det med instrumenten, men principen är ju densamma när man spelar på dessa instrument.

Målet är att man i årskurs 6 ska kunna bidra till spel med minst tre ackord på ett ackordsinstrument. Då är man godkänd i den delen av musiken. Vi arbetar nu med gitarr/ukulele som ackordsinstrument och nästa termin kommer vi att arbeta med piano som ackordsinstrument. Man behöver nå målen i ett av de instrumenten för att vara godkänd.

Men... Eleverna är superduktiga och de allra flesta tycker verkligen om att få spela så det här är ett väldigt roligt tema att arbeta med.

För att få veta mer om lektionsinnehållet kan du gå in på inlägget som heter "Gitarr åk 4-6". Upplägget är detsamma, vi arbetar med samma begrepp och mål. Med andra ord så är den teoretiska biten densamma, vi repeterar den bara i åk 5 & 6. Det som skiljer årskurserna åt är att åk 4 fokuserar på två ackord (A7+D), åk 5 tränar på att få flyt i bytet mellan dessa två ackord och testar eventuellt att lägga till ackordet Em och i åk 6 arbetar vi med alla dessa tre ackord plus att de elever som vill (och kan) får prova lära sig fler ackord med hjälp av ackordsbilder.

Det finns även ett inlägg om ukulele eftersom eleverna på Storebro och Brännebro alternerar mellan gitarr och ukulele.

Jag ser fram emot några veckors härligt musicerande med eleverna.
//Annika

PS. Att lyssna på instruktioner är något vi tränar på och vad gäller att hantera instrument så är jag väldigt noga med att eleverna gör vad vi ska göra och inget annat. Det innebär bland annat att man gärna får hålla i instrumentet, gärna får testa att sätta fingrarna rätt med olika ackord, men att instrumentet endast får låta när vi ska spela. Alltså, man drar inte på strängarna när man sitter och testar själv. Om alla elever skulle göra det blir ljudet i klassrummet ohållbart att vara i, därför får ingen göra det. Efter ett par tillsägelser ger jag sista varningen och talar tydligt om att jag plockar av instrumentet nästa gång. Och... Ja, det är väl inte svårt att räkna ut vad som händer om man då fortsätter. 

Jag har full förståelse att det är spännande och roligt att spela, men det är samtidigt oerhört viktigt att vi har en bra arbetsmiljö och då är det detta som gäller. När de sitter i mindre grupper och provar spela sedan så blir det ju lite annat, då testar de sig fram lite mer på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar