tisdag 21 augusti 2018

Musiken vecka 34

Nu startar vi igång musiken igen efter ett långt sommarlov.
Jag hoppas du haft en skön ledighet och att du har fått ladda batterierna ordentligt.

Den här veckan har vi...

Kollat närvaro och bestämt platser
Vi börjar denna första vecka med att bestämma platser i klassrummet. Du som elev får själv vara med och påverka vart och med vem du ska sitta. Så länge det fungerar bra och ni kan fokusera på lektionerna så får ni sitta som ni valt, men om det börjar småbråkas, viskas eller bli andra "störmoment" på lektionerna så tar jag mig friheten att ändra på era platser så att vi kan få lugn och ro för att göra det vi ska. Det vill säga ha musik.

"Hejsången"
Vi startar varje lektion med "Hej, nu är det musik igen". Dels för att vi ska känna att "nu börjar musiken", dels för att vi ska sjunga ofta så att det hela tiden får vara en träning för oss och sist, men inte minst, för att mina elever är så härliga att sjunga tillsammans med!

Musikåret
Vi har pratat om hur musikåret ser ut och...
Vi ska sjunga, spela och skapa musik. Vi ska prova på rytmikinstrument, gitarr och piano under läsåret. Vi kommer att lära oss hur vi läser och skriver musik, om musik från olika delar av världen och olika kulturer & traditioner eller om musik från olika tider i Sverige. Vi kommer att lära oss att prata om musik och om hur musik kan påverka oss på olika sätt.

Bloggen
Ja, det är mycket som ska hinnas med under det här läsåret så, här gäller det att hänga med. Om du råkar missa en lektion av någon anledning så kan du alltid gå in på den här bloggen. I slutet av veckan kommer jag att lägga ut vad vi har arbetat med på musiken under veckan, så där har du chans att ta igen vad du missat eller repetera vad du inte kommer ihåg.

Musikbingo
Vi gjorde ett litet musikbingo där vi repeterade lite från musiken förra året och fick lära oss några nya saker. Det var allt ifrån att vissla och sjunga nationalsången till att förklara skillnaderna på dur och moll eller rita en fjärdedelsnot.

Musiken nästa vecka
Vi avslutade lektionen med att prata om vad vi ska göra nästa vecka och då är temat "röst- och hörselhälsa". Alltså... Hur använder vi vår röst och hörsel på bästa sätt?

Och du... Fråga om det är något du inte förstår eller hänger med på. Jag är här för mina elever och ska försöka hjälpa alla så gott jag bara kan. Jag ser verkligen fram emot ett härligt musikår tillsammans med alla elever och kollegor.

//Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar