fredag 27 april 2018

Svensk folkmusik - ÅK4


Vi arbetar under två veckor med temat, Svensk folkmusik. För att få en bra uppfattning om ämnet, titta på de bifogade länkarna där du både får se och höra de olika musikstilarna och instrumenten.

Svensk folkmusik har många rötter och spridningen är stor mellan olika delar av Sverige. 
Många landskap, städer, socknar och till och med byar har sin egen, speciella musikstil.

Kyrkomusiken har haft inflytande på den svenska folkmusiken och det har även fäbodkulturen. Förr i tiden när man tog med sina djur till fäbodarna på sommarbete använde man musik för att locka in djuren från bete när det var dags att mjölka. Den musikstilen var speciell och har haft stor inverkan på den svenska folkmusiken.

Improvisation (att man hittar på vartefter man spelar och det blir ett musikstycke) och gehör (att man lyssnar på musik och lär sig spela likadant) är vanligt inom folkmusiken.

Olika delar i folkmusiken som vi tittat på är;

Spelmansmusik är musik som används till folkdanser och den som vi vanligen förknippar med folkmusik. Vi lyssnade på lite olika exempel.






Folkliga visor är visor som har blivit populära bland människor genom tiderna. Det kan vara allt från gamla medeltida visor till Bellman och Taube.
Vi lyssnade på ett exempel från medeltida visor:

Skillingtryck är sånger som berättar en historia. Förr i tiden så skrev man sånger om vad som hände i de olika byarna och när de sjöngs i grannbyarna blev det lite som ”dagens nyheter”. På så sätt fick man höra vad som hände runt om i grannsocknarna.

Vallmusik var bruksmusik i gamla tiders jordbruk där fäbodar var i bruk i många delar av Sverige. Man blåste i horn och näverlur eller använde en speciell sångteknik som heter kulning. Kulningen kan nå hela 5 kilometer bort om man har rätt förhållanden. Det är ganska häftigt.
Djuren kunde höra om det var just deras ägare som spelade/kulade och förstod att de skulle gå hem. Så om någon annan var ute för att ropa in djuren kunde de göra skillnad på lätet.


Instrument
Det finns många instrument inom folkmusiken. Vi tittade och lyssnade på tre olika stråkinstrument som är mer eller mindre vanliga inom folkmusik.

Fiol är det vanligaste instrumentet inom folkmusik.

Nyckelharpa är ett typiskt Svenskt instrument inom folkmusiken som inte förekommer i så många andra länder. Den har funnits sedan senare delen av medeltiden så det är ett gammalt instrument.

Vevlira är också ett väldigt gammalt instrument och det är ganska så ovanligt att man ser det instrumentet nu för tiden.
Underlag för eget arbete;
Frågor att svara på för godkänd nivå;
1      1. Vad är speciellt med den musikgenre du arbetar med?
       2. Kan du ge exempel på två eller fler instrument som är speciellt vanliga i genren?
       3. Ge exempel på två känslor som musiken i din genre kan locka fram?
       4. Kan du ge ett exempel på en låt i genren som plockar fram en känsla hos dig? Vilken känsla får du och varför tror du att du känner just så?

Ytterligare frågor för dig som vill nå mer än godkänt;
       5. Utveckla fråga 3 och tala om varför du tror att just de känslorna lockas fram av musiken i din genre.
       6. Vilken typ av människor tror du lyssnade/lyssnar på din genre och varför tror du att det är så?


       7. Vad tycker du om den musikgenre du arbetat med? Varför tycker du så?

Du har två sätt att välja på för att redovisa ditt arbete. Antingen så skriver du ner dina svar på detta papper, eller så spelar du in dig själv med mobilen där du berättar om dina tankar och svarar på dessa frågor. Arbetet skall lämnas in till mig efter nästa lektion. Har du spelat in ditt arbete så kan du maila det till mig på annika.stagard@vimmerby.se eller skicka det via messenger.
Lycka till med ditt arbete! Det ska bli spännande att läsa/höra.
//Annika

Ord vi ska förstå i sammanhanget:
Folkmusik, gehör, improvisation, spelman, spelmansmusik, folkdans, folkliga visor, skillingtryck, vallmusik, kulning, akustik, fiol, nyckelharpa och vevlira.

Syfte med temat:
Att vi ska lära oss mer om musik från olika epoker. Att vi ska kunna förklara hur vi påverkas av musik på olika sätt.

Förmågor vi tränar på:
Att analysera och samtala om ämnet.

Centralt innehåll:
Musikens känslomässiga påverkan på människor i olika sammanhang. Musikens sammanhang och funktioner där konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag ingår.

Kunskapskrav:
För att bli godkänd ska du kunna svara på alla frågorna (1-4), även om det är med enstaka ord eller korta meningar.

För att bli mer än godkänd ska du kunna svara på alla frågor (1-7) med utförliga svar där du gärna får ge dina egna reflektioner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar