Vi
arbetar under två veckor med temat, Svensk folkmusik. För att få en bra
uppfattning om ämnet, titta på de bifogade länkarna där du både får se och höra de olika
musikstilarna och instrumenten.
Svensk folkmusik har många rötter och
spridningen är stor mellan olika delar av Sverige.
Många landskap, städer, socknar och till
och med byar har sin egen, speciella musikstil.
Kyrkomusiken har haft inflytande på den
svenska folkmusiken och det har även fäbodkulturen. Förr i tiden när man tog
med sina djur till fäbodarna på sommarbete använde man musik för att locka in
djuren från bete när det var dags att mjölka. Den musikstilen var speciell och
har haft stor inverkan på den svenska folkmusiken.
Improvisation (att man hittar på vartefter man spelar och det
blir ett musikstycke) och gehör (att man lyssnar på musik och
lär sig spela likadant) är vanligt inom folkmusiken.
Olika delar i folkmusiken som vi tittat på
är;
Spelmansmusik är musik som används till folkdanser och den som
vi vanligen förknippar med folkmusik. Vi lyssnade på lite olika exempel.
Folkliga
visor är visor som har blivit populära bland
människor genom tiderna. Det kan vara allt från gamla medeltida visor till
Bellman och Taube.
Vi lyssnade på ett exempel från medeltida
visor:
Skillingtryck är sånger som berättar en historia. Förr i tiden så
skrev man sånger om vad som hände i de olika byarna och när de sjöngs i
grannbyarna blev det lite som ”dagens nyheter”. På så sätt fick man höra vad
som hände runt om i grannsocknarna.
Djuren kunde höra om det var just deras ägare som
spelade/kulade och förstod att de skulle gå hem. Så om någon annan var ute för
att ropa in djuren kunde de göra skillnad på lätet.
Fäbodmusik – Näverlur, kulning och flöjt https://www.bing.com/videos/search?q=vallmusik+n%c3%a4verlur&&view=detail&mid=AFE2D163B63824D55547AFE2D163B63824D55547&&FORM=VRDGAR
Instrument
Det
finns många instrument inom folkmusiken. Vi tittade och lyssnade på tre olika
stråkinstrument som är mer eller mindre vanliga inom folkmusik.
Fiol är det vanligaste
instrumentet inom folkmusik.
Nyckelharpa är ett
typiskt Svenskt instrument inom folkmusiken som inte förekommer i så många
andra länder. Den har funnits sedan senare delen av medeltiden så det är ett
gammalt instrument.
Vevlira är
också ett väldigt gammalt instrument och det är ganska så ovanligt att man ser
det instrumentet nu för tiden.
Underlag
för eget arbete;
Frågor att svara på för godkänd nivå;
1 1. Vad är speciellt med den musikgenre du
arbetar med?
2. Kan du ge exempel på två eller fler instrument
som är speciellt vanliga i genren?
3. Ge exempel på två känslor som musiken i din
genre kan locka fram?
4. Kan du ge ett exempel på en låt i genren som
plockar fram en känsla hos dig? Vilken känsla får du och varför tror du att du
känner just så?
Ytterligare frågor för dig som vill nå
mer än godkänt;
5. Utveckla fråga 3 och tala om varför du tror
att just de känslorna lockas fram av musiken i din genre.
6. Vilken typ av människor tror du
lyssnade/lyssnar på din genre och varför tror du att det är så?
7. Vad tycker du om den musikgenre du arbetat
med? Varför tycker du så?
Du
har två sätt att välja på för att redovisa ditt arbete. Antingen så skriver du ner
dina svar på detta papper, eller så spelar du in dig själv med mobilen där du
berättar om dina tankar och svarar på dessa frågor. Arbetet skall lämnas in
till mig efter nästa lektion. Har du spelat in ditt arbete så kan du maila det
till mig på annika.stagard@vimmerby.se eller skicka det via messenger.
Lycka till med
ditt arbete! Det ska bli spännande att läsa/höra.
//Annika
Ord vi ska förstå i sammanhanget:
Folkmusik,
gehör, improvisation, spelman, spelmansmusik, folkdans, folkliga visor,
skillingtryck, vallmusik, kulning, akustik, fiol, nyckelharpa och vevlira.
Syfte med temat:
Att
vi ska lära oss mer om musik från olika epoker. Att vi ska kunna förklara hur
vi påverkas av musik på olika sätt.
Förmågor vi tränar på:
Att
analysera och samtala om ämnet.
Centralt innehåll:
Musikens
känslomässiga påverkan på människor i olika sammanhang. Musikens sammanhang och
funktioner där konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och
deras musikaliska karaktärsdrag ingår.
Kunskapskrav:
För
att bli godkänd ska du kunna svara
på alla frågorna (1-4), även om det är med enstaka ord eller korta meningar.
För
att bli mer än godkänd ska du kunna
svara på alla frågor (1-7) med utförliga svar där du gärna får ge dina egna
reflektioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar