fredag 27 april 2018

Populärmusikens Historia – ÅK5

Vi arbetar under två veckor med populärmusikens historia där alla elever fått grunden, men sedan får man fördjupa sig ytterligare i en del av detta ämne.

Vi har börjat med att titta på en film som sammanfattar populärmusikens historia på sju minuter. 

Field hollers – slutet av 1800-talet. På den tiden var det stor skillnad på hur människor bemöttes beroende på vilken färg de hade på huden. De med mörk hud hade inte samma rättigheter som de med ljus hud och därför gjordes det stor skillnad på svarta och vita. Arbetssånger som de afrikanska slavarna sjöng på när de arbetade på de stora plantagerna. Detta är starten på det som sedan blev populärmusiken. Från field hollers utvecklades gospelmusiken som sjöngs av de svarta i kyrkorna.

Lyssningsexempel – Körsång

Blues – När de svarta befriades från att vara slavar fick de det ganska så fattigt. Musiken man spelade byggde mycket på hur livet var, blues (blå toner, de som ligger mellan de vanliga tonerna och ger lite klagande musik). Alltså låter det lite eländigt. Bluesen spelas ofta endast med tre ackord.

Lyssningsexempel –  B.B. King

Jazz – En blandning av blues, Europeisk marschmusik och Fransk kreolsk musik. Finns i många olika stilar och blev en väldigt populär dansmusik. Det var från början en svart musik men blev så småningom även väldigt populär bland de vita.

Lyssningsexempel: Louis Armstrong och Ella Fitzgerald

Rock´n roll – kom på 50-talet och är en fartfylld musik som blev väldigt populär. Särskilt bland ungdomar. Rock'n'roll är en sorts populärmusik som oftast använder sig av sång, elgitarr och ett tungt bakgrundsbeat. Kontrabasen är också vanlig här.

Lyssningsexempel –Jerry Lee Lewis

Soul – Bygger på gospel och blues. Det handlar mycket om att skapa gemenskap genom att tillsammans hitta den "kraften" i musiken. Soul representerar främst afroamerikansk kultur. Vanliga instrument är trummor, piano, elgitarr, bas och blåsinstrument (trumpet, saxofon, trombon) samt sång och kör.

Lyssningsexempel – Aretha Franklin

Disco – 70-talets dansmusik och har spelat en viktig roll i utvecklingen av andra stilar, däribland modern dansmusik som house och hiphop. Ordet disco kommer från franskans discothèque, "skivsamling”.

Lyssningsexempel – ABBA

Hårdrock – utvecklades till en allmän sorts populärmusik under 1970-talet. I Sverige var det länge den enda samlingstermen för den hårda och tunga elgitarrdominerade rockmusik.

Lyssningsexempel – Guns n´ roses

Reggae – är en bred och uttalat rytmisk musikgenre som utvecklades på den lilla karibiska ön Jamaica under 1960- och 1970-talet, och som sedan spritts över hela världen. 1973-1974 hittade den sin klassiska form med påverkan från afrikanska trummor. Reggae spelas med en baktakt där man betonar 3:an i stället för 2:an i rytmen.

Lyssningsexempel – Bob Marley

Punk – (punkrock) är lättspelad, ofta aggressiv och präglas av en "gör det själv"-anda. Punken vill gärna chocka och provocera lite. Både i sin musik, men också med kläder och utseende.

  
Hip hop – är rap (ord som rimmar med en viss rytmik) och med bakgrundsmusik (beats och schratching). Till beatet används ofta även andra ljud. Hip hop-låtar är ibland också helt instrumentala. Det är också vanligt med breakdance och graffiti i hip hop-kulturen.

Lyssningsexempel – Public Enemy

Synt – är en inriktning av elektronisk musik. Man började att använda digitala verktyg för att programmera instrument och skapa nya ljud. Musiken skapas med hjälp av synthesizers, trummaskiner, och har från 1980-talet och framåt allt mer mixats med hjälp av musikredigeringsprogram i datorer.

Lyssningsexempel – Depeche Mode

Pop – är kommersiellt gångbar musik. Det vill säga, musik som många tycker om att lyssna på. Sånger som handlar om det vanliga livet med kärlek, dans, känslor och mycket mer.

Lyssningsexempel – Spice girls

Techno/digital musik - är en elektronisk dansmusikstil som kom i slutet av 1980-talet. Det finns många olika varianter av technomusik. Allt är digitalt, elektroniskt och med ett högt tempo.

Lyssningsexempel – Cristian Vogel


Underlag till det enskilda arbetet:
Frågor att svara på för godkänd nivå;
1.       När i tid började den musikgenre du arbetar med spelas? (Exempelvis i början av 1800-talet, på 1990-talet osv…) Var så specifik du kan.
2      1. Vad kännetecknar den genre du arbetar med?
        2. Kan du ge exempel på 2 eller fler instrument som är speciellt vanliga i genren?
        3. Kan du ge exempel på 2 eller fler artister som var/är väldigt kända inom din genre?
        4. Ge exempel på två känslor som musiken i din genre kan locka fram?
        5. Kan du ge ett exempel på en låt i genren som plockar fram en känsla hos dig? Vilken känsla får du och varför tror du att du känner just så?

Ytterligare frågor för dig som vill nå mer än godkänt;
       6. Utveckla fråga 4 och tala om varför du tror att just de känslorna lockas fram av musiken i din genre.
       7. Vilken typ av människor tror du lyssnade/lyssnar på din genre och varför tror du att det är så?
       8. Vad tycker du om den musikgenre du arbetat med? Varför tycker du så?

Du har två sätt att välja på för att redovisa ditt arbete. Antingen så skriver du ner dina svar på ett papper, eller så spelar du in dig själv med mobilen där du berättar om dina tankar och svarar på dessa frågor. Arbetet skall lämnas in till mig efter nästa lektion. Har du spelat in ditt arbete så kan du maila det till mig på annika.stagard@vimmerby.se eller via messenger.

Lycka till med ditt arbete! Det ska bli spännande att läsa/höra.
//Annika



Ord vi ska förstå i sammanhanget:
Populärmusik, sångstil, ackord, toner, solist, orkester, ensemble, musiker, idol, genre och digitala verktyg.

Syfte med temat:
Att vi ska lära oss mer om musik från olika epoker. Att vi ska kunna förklara hur vi påverkas av musik på olika sätt.

Förmågor vi tränar på:
Att analysera och samtala om ämnet.

Centralt innehåll:
Musikens känslomässiga påverkan på människor i olika sammanhang. Musikens sammanhang och funktioner där konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag ingår.

Kunskapskrav:
För att bli godkänd ska du kunna svara på alla frågorna (1-6), även om det är med enstaka ord eller korta meningar.

För att bli mer än godkänd ska du kunna svara på alla frågor (1-9) med utförliga svar där du gärna får ge dina egna reflektioner. 



2 kommentarer: