onsdag 25 oktober 2017

Musikuppgift åk 6 på temat musik från världen

Detta är en musikuppgift som alla elever i åk 6 fått med sig hem från musiklektionen v.43.
De elever som inte varit med denna vecka har fått uppgiften medskickad till klassläraren.

Här är uppgiften:
Välj en sång från varje del av världen här nedan som du tycker är typisk för just den världsdelen och berätta varför du valt just den. Lämnas in till mig senast på din musiklektion v. 45. 
Det ska bli spännande att läsa vad du kommer fram till.

1. Från Afrika har jag valt en låt som heter ...... 
med artisten......

Jag tycker den är typiskt afrikansk för att......
2. Från
Amerika har jag valt en låt som heter ...... med artisten ......
Jag tycker den är typiskt amerikansk för att ......
3. Från
Asien har jag valt en låt som heter ...... med artisten ......Jag tycker den är typiskt asiatisk för att ......
4. Från
Europa har jag valt en låt som heter ...... med artisten ......
Jag tycker den är typiskt europeisk för att ......
5. Från
Oceanien har jag valt en låt som heter ...... med artisten ......
Jag tycker den är typiskt "oceanisk" för att ......

Om du går in på bloggen (musikvimar.blogspot.se) så kan du hitta lyssningsexempel från de olika världsdelarna. Dels det vi lyssnade på lektionen och även lite fler exempel på musik från världen. Det här är bara några axplock, givetvis finns det mycket mer och därför ska det bli väldigt spännande vad du kommer fram till.

Räcker inte papperet till för att skriva på, ta ett lösblad och fortsätt där. Kom bara ihåg att skriva vilket nummer du är på så att det blir lätt att läsa din inlämning sedan. Vill du så får du mer än gärna göra detta på dator och maila till mig. Då är adressen annika.stagard@vimmerby.se. Men det går också bra att fylla i detta och lämna in. Glöm inte att skriva namn och klass på ditt arbete.

Du vet var jag finns om du undrar över något.

Lycka till nu! //Annika

OBS! Har man inte tillgång till internet och/eller dator hemma så hänvisar jag till någon av tiderna för läxhjälpen så att uppgiften kan göras i skolan.

Syfte:
Att kunna känna igen musik från olika delar av världen, förklara hur den låter och varför den är typisk för just den världsdelen.

Centralt innehåll:
Musik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag (vad som skiljer den från annan musik, i denna uppgift från olika delar av världen).

Bedömning:

E – Att på ett enkelt sätt beskriva hur du vet att musiken kommer från just den världsdelen.
C – Att du ganska tydligt kan förklara hur du vet var musiken kommer ifrån, vilka instrument som ofta används och om det är särskilda rytmer som är typiska för den musik du valt.  Att du på minst tre av frågorna jämför med en musikstil till från någon del av världen.

A – Att du väldigt tydligt kan förklara hur du vet var musiken kommer ifrån, vilka instrument som ofta används och om det är särskilda rytmer som är typiska för den musik du valt.  Att du på varje fråga jämför med minst två musikstilar till varav en ska vara från samma världsdel och en från en annan världsdel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar