tisdag 30 augusti 2016

Nu är musiken äntligen igång!

Jösses vad tiden springer iväg.

Förra veckan hade jag den äran att få träffa en massa härliga elever. De flesta är nya ansikten för mig så nu blir det till att försöka lära sig lite namn. Jag har närmare 300 olika elever, så.. Det kanske tar ett litet tag, men ska göra mitt bästa.

De enda som jag inte haft ännu är åk 1 som jag ser fram emot att få träffa denna vecka.

Första veckan började vi lite lätt med att lära känna varandra lite, prata om vad vi ska och vill göra på musiken under året, hur vi vill ha det på lektionerna och så vidare. ÅK 2-4 fick lära sig en ny sång också. En om tre norska fiskar som det kan hända ni får höra en del av där hemma sedan. Den sätter sig.

De allra flesta eleverna är SÅ sugna på att få spela olika instrument vilket är fantastiskt roligt. I åk 4 börjar eleverna vara i musiksalen vilket gör att möjligheterna utökas för att prova olika instrument, men även åk 1-3 ska få testa på lite enklare spel. Däremot har jag varit tydlig till eleverna och talat om att instrumenten kommer in först när jag ser att gruppen fungerar, lyssnar bra på vad man säger och är fokuserade på vad vi ska göra så att vi får en behaglig ljudnivå i klassrummet och elever som är rädda om instrument och varandra.

Vi kommer även att försöka göra en musikal under året med hela åk 1-5+grundsärskolan. Den jobbar vi mer aktivt med på vårterminen, men de elever i åk 4-6 som väljer musik på elevens val kommer att utgöra stommen i musikalen och även vara de elever som besätter huvudrollerna. Det ska bli riktigt roligt att få testa detta! Även eleverna verkade tycka det är ett roligt projekt.

De i åk 5 som hade musik på elevens val fick testa charader där vi bl.a. skulle visa olika känslor. En del blev rätt förvånade när jag visade hur jag kan vara ursinnig, jätteledsen, blyg, stressad... De trodde nog först att jag var arg på riktigt och skrattade gott så fort de insåg att det var bara ett spel. Vi fortsätter att jobba med att visa med kroppsspråk och röst vad man vill förmedla så att eleverna kan jobba med sina roller på ett roligt och bra sätt sedan när vi kommer dit.

Ja, då är vi igång och jag ser fram emot ett härligt musikår tillsammans med alla elever och kollegor här på Vimarskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar