onsdag 10 januari 2018

Musiken vecka 2 och vårterminens upplägg

Välkomna tillbaka!
Äntligen är vårterminen här med allt som väntar. På musiken ska vi hinna med en hel del och detta har vi gått igenom denna vecka. 


Jag har även förklarat för eleverna hur bedömning/betyg fungerar och nästa vecka ska de få prova på detta lite själva. Att göra bedömning utifrån både sina egna kunskaper och från andras.

Nyttigt både att tänka kring vilken nivå är jag på och varför tycker jag så? Hur bedömer jag andras musicerande? Vad ska jag lyssna efter? Dels för att få lite större förståelse kring detta med bedömningar och dels för att träna på att kommunicera egen och andras musicerande vilket är ett av momenten vi arbetar med i ämnet musik.

Detta är något de endast delger mig, inte varandra. Är tydlig med att det är jag som sätter betygen, utifrån de kunskaper jag ser hos varje elev. Detta är för att de ska få testa på hur det kan fungera.


Planen för vårterminen ser ut som följer;

OBS! Den kan komma att ändras om behov till det uppstår...
v.2-3    Uppstart och sång i grupp
v.4-5    Musikinstrumentfamiljerna (med en lättare diagnos v.5)
v.6-7    Grunden i notlära (med en lättare diagnos v.7)
v.8       Sportlov
v.9-12   Spela piano och skapa musik med hjälp av både gehör och noter
v.13      Filmmusik (åk 6 kommer få en hemuppgift med inlämning v.15)
v.14      Påsklov
v.15-17 Åk 4 - Svensk folkmusik
            Åk 5 - Populärmusik
            Åk 6 - Konstmusik
            (med en lättare diagnos v.17 för alla tre årskurserna)
v.18-19 Kompletteringsveckor
v.20-24 Åk 4&5 - Show
            Åk 6 - Arbeta med skolavslutningen

Detta är hur våren har planerats och täcker upp så att alla elever fått med sig alla moment som sedan ska bedömas i slutet av terminen.

Elever som missar lektioner har själva ett ansvar att ta igen detta. Antingen genom att läsa om lektionen här på bloggen men de kan även be mig eller klasslärare att få utskrifter samt att jag tipsar om läxhjälpstiderna som erbjuds då eleverna kan komma till skolan för att få låna dator och kunna komplettera på så sätt. Detta är jätteviktigt så att de faktiskt kan hänga med på lektionerna och få en möjlighet att lära sig för att bli godkända i ämnet.

Där det står "lättare diagnos" får eleverna i slutet av lektionen svara skriftligt på några enkla frågor (dra streck från ord till bild, eller beskriva något osv.) för att visa att man hängt med och förstått det tema vi just arbetat med.

Jag kommer att lägga fokus på att alla elever ska vara godkända i slutet av terminen. Jag kommer även lägga fokus på att försöka hjälpa de elever som själva vill nå högre betyg/omdömen.

Jag ser fram emot en bra musiktermin tillsammans med alla härliga elever. Föräldrar är alltid välkomna att vara med på mina lektioner, så jag hoppas vi ses under våren.

Finns det frågor eller funderingar så nås jag på; annika.stagard@vimmerby.se


Allt gott tills vi ses eller hörs.
//Annika


PS. Nästa vecka ska eleverna alltså få sjunga i grupp och testa på att bedöma sig själva (och även mig när jag sjunger med lite olika kvalité). OBS! De elever som har musik på tisdagar kommer att ha den lektionen som övriga klasser hade den här veckan eftersom de var lediga då.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar