onsdag 20 april 2016

Musiken vecka 14

Musiken vecka 14

Jag inledde lektionen med att prata om hur man på olika sätt kan underhålla i musik. Att man lägger nivå och repertoar efter vilka som faktiskt kommet att lyssna på det man ska göra.

Det kan vara enkelt på något instrument med lite plock eller ta några ackord, det kan vara att man sjunger till det man spelar…

Men… Det kan också vara att göra ett större arrangemang med band som kompar eller färdig bakgrundsmusik. Kanske med scenkläder och ljussättning med mera.

För att visa vad de kan innebära showade jag lite för klassen med låten ”Fame” vilket de flesta uppskattade. Kul!

Uppgiften sedan till alla elever har varit att antingen arbeta själva eller i grupp (man väljer vilka man jobbar med) för att sätta ihop någon form av musikaliskt framförande. Detta jobbar vi med under några veckor framöver och sedan ska eleverna visa upp detta, antingen inför hela klassen eller bara för mig om man hellre vill det.

För 4:or och 5:or är syftet med att öva sig på att framföra musik och att få möjlighet att träna på olika instrument. Jag tror på att man ska få möjlighet att repetera det praktiska musikutövandet med jämn regelbundenhet så att man faktiskt får chansen att utvecklas, om man vill.

För 6:or och 7:or är detta en ganska stor del av betyget och där man kan täcka upp flera olika betygskriterier genom att sjunga och/eller spela något instrument. För 7:or ingår även dans i betygskriterierna.

Jag kommer att filma alla elevers framförande för att kunna gå tillbaka och sätta en rättvis bedömning/ett rättvist betyg. Allt för att jag ska kunna se alla, var och en, även om de arbetar i en grupp, då var och en kommer att bedömas individuellt. Detta raderas givetvis så snart betygen är satta och skall endast användas för ändamålet, inget annat.

Det ska bli fantastiskt roligt att få ta del av allt musicerande framöver!
Hälsn. Annika



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar