Lektionens syfte: Att
eleverna ska känna till hur stämbanden fungerar och vad som händer om man inte
är rädd om sin röst, samt att reflektera kring olika lösningar om man får
problem med rösten/stämbanden. Att eleverna också ska känna till olika sätt att
använda sin röst på.
Lektionens upplägg: Vi
har en powerpoint-presentation som underlag till att diskutera viktiga frågor i
ämnet.
När började vi prata med varandra? Man tror att det är ca. 80.000 år sedan som
människan började använda rösten till att prata. Innan det hade man enbart gjort
olika ljud. Till exempel att varna varandra för vilda djur osv.
Hur får vi ljud då vi pratar? I halsen sitter stämbanden. De är muskler
som vibrerar när man släpper igenom luft och då bildas olika ljud. I puberteten växer dina stämband snabbare
än vanligt och du kommer in i något som kallas målbrottet. Det gör att rösten
sticker iväg i falsett allt emellanåt. Hos tjejer växer stämbanden från ca. 7,5 mm till 10 mm och hos
killar växer de från ca. 7,5 mm till 15 mm.
Hur
tar du på bästa sätt hand om din röst?
1 – Mjuka
upp den innan du ska använda den. Precis som en idrottare värmer upp innan
man anstränger musklerna för att de inte ska gå sönder behöver man också värma
upp rösten. Vi testade lite olika övningar på det.
2 –
Tänk på andningen. Rak i ryggen så att luften kan passera på ett enkelt sätt. Tänk dig
att du håller i en vattenslang och böjer den helt. Då slipper inget vatten
igenom. Släpper du lite på slangen så kan lite vatten sippra emellan men om du
låter slangen vara rak kan vattnet flöda fritt i den. Det samma gäller luften
du andas in.
Eleverna fick prova böja sig framåt över
benen och ta ett djupt andetag, sedan sätta sig med rak rygg och prova igen med
det djupa andetaget. Rörande överrens om att det var lättare att andas när man
satt rakt.
3 – När rösten är överansträngd, vila den. Det bästa är
att vara tyst. Måste man prata ska man göra det i normalt röstläge, inte skrika
och inte heller viska då det kräver att man anstränger stämbanden.
Olika
typer av sångsätt? Det finns många tekniker att använda sig av
när man sjunger. Vi lyssnade på tre olika sångsätt.
1 – Falsett (https://www.youtube.com/watch?v=t6GekWxcZvo)
När man sjunger i falsett sjunger man med
en teknik där stämbanden inte förs samman på samma sätt, utan vibrerar bara
i ytterkanterna. Falsett är det som en målbrottsröst ofta åker upp i, oftast
vid de mest opassande och olämpliga av tillfällen.
2 – Kulning (https://www.youtube.com/watch?v=KvtT3UyhibQ)
Kulning är en kvinnlig ropsång i mycket
högt röstläge som utförs med spänt struphuvud och kan höras på upp till fem
kilometers avstånd. Används som lockrop på kreatur i t.ex. Alperna, Pyrenéerna
och Balkanländerna. Förekom även förr i Sverige.
3 – Joddling (https://www.youtube.com/watch?v=u5buyjCnogc)
Joddling är en sångstil som
framförallt utövas i Alpländerna, med det österrikiska förbundslandet Tyrolen
som centrum. Joddling grundar sig på snabb växling
mellan brösttoner och falsett-toner. Sångtekniken är även vanlig inom
countrymusiken.
Reflektion efter lektionen: Varför
har vi pratat om detta? Vad händer om man skriker, anstränger rösten, är
förkyld och inte låter rösten vila osv? Hur kan man hjälpa rösten att må bra? Vad
har detta för betydelse på musiklektionerna? Varför kan det vara bra att känna
till olika tekniker att använda rösten på.
Målsättning med lektionen: Att
eleverna får kännedom om rösten som instrument så de har verktyg att använda
den på rätt sätt och att de vet vad de ska göra om den blir överansträngd.
Koppling till kunskapskravet: Eleven kan föra resonemang kring eget och andras
musicerande. I detta fall handlar det om hur vi använder vår röst.
Detta kommer som quiz på musiken vecka 38
tillsammans med lektionen om hörselhälsa från vecka 36. Hälsn Annika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar