Vecka 36 har vi pratat om hörselhälsa. Här har du lektionen för Åk 5 i sin helhet, så långt jag kan återge den i skrift och bild.
Lektionens syfte: Att
eleverna ska känna till hur örat fungerar och vad som händer om man inte är
rädd om sin hörsel, samt att reflektera kring olika lösningar om ljudet blir
ett problem.
Lektionens upplägg: Eleverna
kommer in i klassrummet med ett svagt pipande tjut som hörs, (ljudet ”högt pip”
från sidan http://www.auris.nu/tinnitus/).
Eleverna
märker det ganska fort och börjar undra vad som låter vilket är grunden till
att skapa en dialog kring tinnitus, ljud och ljudnivåer.
Vi
börjar med att ta reda på hur ljud blir till genom att titta på en bit av en
film som heter ”Vad är ljud?”. Här nedan
har jag textat vad som sägs i den filmsnutten.
”Ljudet
från vår omgivning uppfattar vi med öronen med vad är ljud egentligen och hur
tar det sig in i våra öron? Vi börjar med att titta närmare på några ljudkällor
i vår närhet. Ljudet från en högtalare kommer från ett membran. En gitarr har
flera hårt spända strängar. När man knäpper på dem vibrerar dem och svänger
snabbt fram och tillbaka. Även i våra halsar finns något som svänger. Om man
tar en lång ton och håller handen mot struphuvudet så känns det tydligt. Alltså
måste alltid någonting svänga för att det ska uppstå ljud. Det speciella är
bara att den svängningen färdas genom luften. Den svängningen kallas våg och
när vågen bildar ljud är det en ljudvåg. Ljud är alltså ingenting annat än luft
som rör sig. De här ljudvågorna kan vi uppfatta med hörseln eftersom vårt öra
har ett litet trumskinn som kallas trumhinna. Den sätts i svängningar när
ljudet kommer in i örat som överförs via trumbenen och in i hörselsnäckan som
omvandlar svängningarna till elektriska signaler och skickar upp dem till
hjärnan. På så sätt hör vi de ljudvågor som alstras omkring oss. Det finns
oändligt många toner, klanger, buller och brusljud som kan transporteras av
ljudvågor. En knall är också ett ljud, kort men mycket starkt. En ljudvåg
bestäms av två viktiga egenskaper. Den första egenskapen är ljudnivån. Ett
starkt ljud har en kraftigt upp och nedåtgående svängningskurva. Ett svagt ljud
har en betydligt planare kurva. Den andra egenskapen hos svängningen är
tonhöjden. En hög ton har en tätt hopträngd svängningskurva. En djup ton har
däremot mycket glesare svängningar.”
Efter
det följer ett bildspel som är underlag för diskussion i klassen. Här har du
bildspelet. Fundera gärna kring frågeställningarna på hur du ser på det. Vad
har du för tankar och lösningar?
Reflektion efter lektionen: Varför
har vi pratat om detta? Vad händer i klassrummet om alla får en varsin gitarr
och bara börjar spela på den utan att vi satt igång, eller att folk börjar
prata i munnen på varandra? Ljud, dessutom olika ljud överallt. Hur mår man då?
Vad är därför viktigt att tänka på både när vi sjunger och spelar instrument
eller lyssnar på musik?
Målsättning med lektionen: Att eleverna får kännedom om hörselhälsa så de har verktyg att förebygga eventuella hörselproblem i den mån de kan. Både för egen och andras del.
Koppling till kunskapskravet: Eleven kan föra resonemang kring eget och andras musicerande. I detta fall handlar det om hur vi påverkas av ljud/ljudnivåer.
Det var allt från lektionen om hörselhälsa för Åk 5. Tack för ditt intresse! Hör gärna av dig om du har några frågor eller funderingar. Hälsningar Annika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar