onsdag 25 april 2018

Konstmusikens historia – ÅK 6


Vi arbetar under två veckor med konstmusikens historia där alla elever fått grunden, men sedan får man fördjupa sig ytterligare i en del av detta ämne.

Vi har börjat med att titta på en film som sammanfattar konstmusikens historia på sju minuter. Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=4XDKqoT2VTg

Medeltida musik (ca 500-1400) = entoniga låtar och eftersom kyrkan ville sprida musiken i Europa skapades notsystemet så att man kunde skriva ner hur det skulle låta och alla kunde spela samma låtar. I slutet av medeltiden blev det också populärt att sjunga i stämsång.
Lyssningsexempel:

Musik från renässansen (ca 1400-1600) = världslig och inte längre kopplad till kyrkan på samma sätt. Här började man också spela i dur och i moll och med flera stämmor.
Lyssningsexempel:

Barockmusik (ca 1600-1750) = antingen korta eller långa toner i en låt, man blandade inte. Väldigt populärt med instrumental musik och musiken användes till något. Exempelvis dans, kyrkomusik etc.
Lyssningsexempel:

Klassicismen (ca 1720-1820) = en tid då musiken fick ett eget värde. Den behövde inte användas till något, utan man kunde bara lyssna och njuta av musiken. Man blandade starka och svaga partier. Man blandade även långa och korta toner i en låt vilket gjorde att låtarna kunde ändra karaktär mitt i. Musiken skulle vara logisk och inte bygga på känslor.
Lyssningsexempel:

Romantiken (ca 1820-1910) = liknar klassicismens musik väldigt mycket men är mer uttrycksfull. Musiken vill berätta något och visa på olika känslor.
Lyssningsexempel:

Modernismen (ca 1910 & framåt) = skulle vara förnyande musik. Det behövde inte låta bra, bara det var nytt. Man använde sig av dissonanser, vilket betyder att man kombinerar två-tre toner som inte passar ihop. Det gör att många uppfattar den här musiken som lite konstig.
Lyssningsexempel:

Eleverna har fått dragit lott om vilken del i detta tema man ska fördjupa sig i och det är valfritt att arbeta i grupp eller enskilt. Redovisningen görs antingen skriftligt eller muntligt.

Underlag till det enskilda arbetet:
Frågor att svara på för E-nivå;
1.        1. När i tid var/är den musikgenre du arbetar med som mest aktuell? (Exempelvis i början av 1800-talet, på 1990-talet osv…) Var så specifik du kan.
2      2.  Vad kännetecknar den genre du arbetar med?
3      3. Kan du ge exempel på 2 eller fler instrument som är speciellt vanliga i genren?
        4. Ge exempel på två känslor som musiken i din genre kan locka fram?
        5. Kan du ge ett exempel på en låt i genren som plockar fram en känsla hos dig? Vilken känsla får du och varför tror du att du känner just så?

Ytterligare frågor för C och A-nivå;
        6. Utveckla fråga 4 och tala om varför du tror att just de känslorna lockas fram av musiken i din genre.
        7. Vad tycker du om den musikgenre du arbetat med? Varför tycker du så?

Du har två sätt att välja på för att redovisa ditt arbete. Antingen så skriver du ner dina svar på detta papper, eller så spelar du in dig själv med mobilen där du berättar om dina tankar och svarar på dessa frågor. Arbetet skall lämnas in till mig efter nästa lektion. Har du spelat in ditt arbete så kan du maila det till mig på annika.stagard@vimmerby.se eller via messenger.

Lycka till med ditt arbete! Det ska bli spännande att läsa/höra.
//Annika

Ord vi ska förstå i sammanhanget:
Entonigt, notsystem, stämmor/stämsång, dur, moll, instrument, toner, konsert, tempo, nyskapande och dissonans.

Syfte, förmågor, innehåll och kunskapskrav
Syfte med temat:
Att vi ska lära oss mer om musik från olika epoker. Att vi ska kunna förklara hur vi påverkas av musik på olika sätt.

Förmågor vi tränar på:
Att analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.

Centralt innehåll:
Musikens känslomässiga påverkan på människor i olika sammanhang. Musikens sammanhang och funktioner där konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag ingår.

Kunskapskrav:
För E-nivå ska du kunna svara på alla frågorna (1-5), även om det är med enstaka ord eller korta meningar. För C-nivå ska du kunna svara på alla frågor (1-7) med utförliga svar. För A-nivå gäller samma som C + att du gör egna reflektioner på minst fyra av frågorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar