När man tittar på film så förstärks känslan man får av att musiken ger effekter. Utan musik eller ljudeffekter i film skulle det bli ganska trist. Inte alls samma upplevelse.
I alla filmer finns musik, men så finns det också
musikfilmer. Alltså filmer som bygger på en musikberättelse eller där filmen
domineras av musiken.
Det finns jättemånga sådana filmer. Jag har valt ett
litet axplock av trailers att visa er (Grease, Shcool of Rock, Rock Star, King
Creole, Sound of music, Fame, Inside out, Frozen och The song).
Men, har du någonsin funderat på hur musiken påverkar dig i en film som kanske inte är en karaktäristisk musikfilm? Finns det musik? Vad gör den för filmen?
InlämningsuppgiftMen, har du någonsin funderat på hur musiken påverkar dig i en film som kanske inte är en karaktäristisk musikfilm? Finns det musik? Vad gör den för filmen?
Du har i uppgift att se på en film, vilken
som helst bara den är tillåten för åldern, där du skall analysera musikens
betydelse i filmen. Med fördel kan du välja en film du redan sett då det är
lättare att analysera. Ta en film du tycker om helt enkelt.
Syfte med
uppgiften?
Enligt skolverkets kunskapskrav skall man i åk 6 kunna föra
resonemang och uttrycka sig om musikupplevelser, samt hur musik kan påverka människor.
Detta är ett sätt att göra det på.
Jag vill alltså se att du kan analysera musikens påverkan i olika
sammanhang och resonera kring detta, i det här fallet är det filmmusiken som du
analyserar och hur den påverkar.
Frågeställning
som du ska svara på;
1) Vad har
musiken för betydelse i just din film?
2) Kan du ändra
karaktären på filmen genom att byta ut musiken mot någon helt annan genre? Vilken
musik skulle du välja då och vad skulle hända med filmen?
Betygskriterier
F = Frågeställningen är inte besvarad, uppgiften lämnas inte in,
eller är skriven på exakt samma sätt som någon annans inlämningsarbete. Detta
är individuellt arbete.
E = Frågeställningen är till stor del besvarad.
D = Frågeställningen är helt besvarad, alternativt
frågeställningen är till stor del besvarad med viss utveckling/analys.
C = Frågeställningen är helt besvarad med viss utveckling/analys.
B = Frågeställningen är helt besvarad med väl utvecklande
resonemang/analys.
A = Frågeställningen är helt besvarad med väl utvecklande resonemang
samt att det finns ytterligare fördjupningar utanför själva frågeställningen
men inom ämnet.
Skriv ner dina tankar på ett papper, antingen handskrivet (det ska vara läsbart) eller på dator. Börja med att skriva namn, klass och vilken film du valt.
Maila ditt arbete till mig senast kvällen innan din
lektion vecka 11, på annika.stagard@vimmerby.se,
eller skriv ut det och ta med till lektionen.
Lycka
till och ha en härlig filmstund!
//Annika
Ps.
Vill ni träffas några och titta på filmen och reflektera tillsammans så får ni
såklart mer än gärna göra det. Men jag vill att alla skriver ner en egen analys
och lämnar in.
Ska man fylla hela papprena med svar på frågeställningarna, eller inkludera egna tankar och andra saker som rör filmmusik (alltså efter svaren på frågorna förstås), så det tillsammans blir två sidor? /Zahra
SvaraRaderaGärna med egna tankar och kommentarer som rör filmmusik i största allmänhet. Hur påverkar valen av musik i film? Kan man ändra en films karaktär genom att byta ut musiken? Hur? osv.
Radera